Sunnuntaina
9.4. valitaan Suomen kuntiin uudet kaupungin- ja kunnanvaltuutetut. Viime
eduskuntavaaleja seurasi kasvatukseen ja koulutukseen kohdistuneita
leikkauksia, jotka aiheuttivat voimakkaita reaktioita kansalaisissa ympäri
maan. Puolueiden väliset voimasuhteet kuntavaaleissa määrittävät, millaisia
päätöksiä seuraavan neljän vuoden ajan kunnissa kasvatuksen ja koulutuksen
suhteen tehdään. Kunta voi monesti itse päättää poiketa lain rajoissa
eduskunnan päätöksistä. Esimerkiksi lasten subjektiivista päivähoito-oikeutta
ei tarvitse rajata, eikä ryhmäkokoja kasvattaa, vaikka tähän on nyt annettu
mahdollisuus.
Keskustelu
kasvatuksen ja koulutuksen ympärillä on vellonut voimakkaana kuluneet kaksi
vuotta, mutta nyt kuntavaalien alla etenkin varhaiskasvatuskeskustelu on
äitynyt erittäin kiivaaksi. Kommentointi ei ole kuitenkaan keskittynyt
sanomalehtien mielipidesivuille vaan myös monet puolueet ovat muodostaneet
kannan varhaiskasvatukseen ja osa puolueista on jopa nostanut sen
kuntavaaleissa kärkiteemoikseen.
Ääni
varhaiskasvatukselle on ääni hyvinvoinnille. Varhaislapsuudessa ihminen
rakentaa tulevaisuutensa kivijalan. Laadukas varhaiskasvatus ehkäisee erittäin
tehokkaasti syrjäytymistä ja ennustaa lapsen tulevia akateemisia taitoja, sekä
koulumenestystä, mutta huomioi myös, ettei lapsuus ole vain joksikin tulemista.
Kaikki kasvatus lähtee hyvän lapsuuden itseisarvoisesta kunnioittamisesta. Nyt
tehtävien päätösten seurausten kanssa elämme siis vielä vuosikymmenien päästä.
Harva puhuu tietenkään lasten hyvinvointia vastaan, mutta hyväntahtoisuuden
lisäksi päätöksenteossa tarvitaan vankkaa faktapohjaista kasvatustieteellistä
asiantuntijuutta. Valveutuneilla päätöksille pystymme turvaamaan hyvinvoinnin
myös tulevaisuudessa. Mutta ymmärtävätkö puolueet alaa kokonaisvaltaisesti?
Ebe ry:n
opintotoimikunta lähetti jäsenistönsä ehdotusten pohjalta kyselyn jokaisen
puolueen valtuustoryhmälle, jolla on vähintään yksi paikka Helsingin
kaupunginvaltuustossa. Kyselyn tavoitteena on kartoittaa puolueiden kantaa
varhaiskasvatuksesta lastentarhanopettajaopiskelijan näkökulmasta. Kyselyyn
saatiin Perussuomalaisia ja Keskustaa lukuun ottamatta kaikilta puolueilta
vastaukset.
KYSYMYKSET:
1) Mitä teille tarkoittaa laadukas varhaiskasvatus ja mikä on sen
merkitys?
2) Helsingissä on pula lastentarhanopettajista. Miten vastaisitte tähän
ongelmaan ilman, että koulutuksen ja osaamisen taso sekä varhaiskasvatuksen
laatu kärsii?
3) Mikä on mielestänne päiväkotien ensisijainen tehtävä? Miten
erottelisitte päivähoidon ja varhaiskasvatuksen, sekä määrittelisitte näiden
suhteen toisiinsa?
4) Lastentarhanopettajat kuuluvat tällä hetkellä KVTES:n alaisuuteen, mutta
siirtymistä OVTES:een on esitetty. Kumman alan toimijoina koette
lastentarhanopettajat ja mikä on alalle riittävä palkkataso?
5) Riittääkö nykyinen tuki S2-lapsille?
6) Joissain kunnissa vanhemmille saatetaan ehdottaa yksityistä
palveluntarjoajaa lapsen päivähoidon järjestäjäksi, jos kunnallisella puolella
ei ole lähialueella vapaita paikkoja tarjolla. Kuitenkaan kaikilla perheillä ei
ole varaa yksityiseen päivähoitoon, jolloin osa perheistä joutuu vastaavissa
tilanteissa viemään lapsen hoitoon pitkän matkan päähän kodista ja/tai
työpaikasta. Miten voidaan tätä taustaa vasten (ja muutenkin) tukea paikallisin
ratkaisuin varhaiskasvatuksen tärkeää tehtävää sosiaalisen eriarvoisuuden
tasoittajana?
7) Sitoudutteko siihen, että Helsingissä ei kasvateta päiväkotien
ryhmäkokoja eikä subjektiivista päivähoito-oikeutta rajata? (Kyllä/ei)
VASTAUKSET:
SDP:
1) Laadukas varhaiskasvatus toteutuu lastentarhanopettajan vastuulla toteutetussa toiminnassa yhdessä muun hoito- ja kasvatushenkilöstön kanssa tarpeeksi pienessä ryhmässä. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella on iso merkitys mm. heikommassa asemassa tai syrjäytymisvaarassa olevan lapsen tulevaisuudelle. Tuttu, ammattitaitoinen ja riittävä henkilökunta mahdollistaa turvallisen hoitoympäristön lapselle ja tukee vanhempia lapsen kasvussa.
2) Kaupungin tulee miettiä toimenpiteitä, miten lastentarhanopettajan työn houkuttavuutta lisättäisiin suhteessa muihin lähikuntiin. Esimerkiksi pienet ryhmäkoot ja vakinainen varahenkilöstö vaikuttavat työssä viihtymiseen. Koulutusmäärien lisäämiseen kunnanvaltuutetuilla ei ole juurikaan valtaa, sillä ohjaus ja rahoitus ovat OKM:n vastuulla.
3) Päiväkodeissa lastentarhanopettajan toteuttama varhaiskasvatus on lapsen opinpolun alku. Lapsella tulee olla subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuksessa tarkastellaan lasta, hänen perustarpeitaan, erityistarpeita sekä kasvua kokonaisvaltaisesti huomioiden myös lapsen perhe. Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän tarpeensa on osa varhaiskasvatusta. Päivähoito tarkoittaa sitä, että lapsen perustarpeista pidetään huolta (ruokailu, ulkoilu, lepo ja leikki). Se on myös palvelu vanhemmille, jolla mahdollistetaan työssäkäynti.
4) Ammattiyhdistystoiminta ja liittoon kuuluminen sekä palkkataso ovat erittäin tärkeitä asioita. Tämä on kuitenkin asia joka ei kuulu poliittisille päättäjille.
5) Tarkoitetaanko tällä erityisopettajaa, erityisryhmää tai muuta rakenteellista tukitoimea, vai S2-lastentarhanopettajien riittävyyttä ja esiopetuksessa annettavaa valmistavaa opetusta? Tähän on hankala vastata ilman täsmennystä.
Helsingissä laaditaan jokaiselle lapselle varhaiskasvatuksen suunnitelma, lapsen vasu. Suunnitelmaan sisältyy kaksikielisyyden suunnitelma. On tärkeää, että suunnitelmaa päivitetään riittävän usein.
6) Helsingissä pyritään ensisijaisesti järjestämään päivähoito lähipalveluna. Kunnallisella puolella pitää olla tarpeeksi paikkoja tarjolla tämän mahdollistamiseksi. Varhaiskasvatuksen talousarvio tulee laatia todellisen lapsimäärän kasvuennusteen mukaisesti. Yksityisen varhaiskasvatuksen tehtävä on täydentää laadukasta kunnallista varhaiskasvatusta.
7) Kyllä!
1) Laadukas varhaiskasvatus toteutuu lastentarhanopettajan vastuulla toteutetussa toiminnassa yhdessä muun hoito- ja kasvatushenkilöstön kanssa tarpeeksi pienessä ryhmässä. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella on iso merkitys mm. heikommassa asemassa tai syrjäytymisvaarassa olevan lapsen tulevaisuudelle. Tuttu, ammattitaitoinen ja riittävä henkilökunta mahdollistaa turvallisen hoitoympäristön lapselle ja tukee vanhempia lapsen kasvussa.
2) Kaupungin tulee miettiä toimenpiteitä, miten lastentarhanopettajan työn houkuttavuutta lisättäisiin suhteessa muihin lähikuntiin. Esimerkiksi pienet ryhmäkoot ja vakinainen varahenkilöstö vaikuttavat työssä viihtymiseen. Koulutusmäärien lisäämiseen kunnanvaltuutetuilla ei ole juurikaan valtaa, sillä ohjaus ja rahoitus ovat OKM:n vastuulla.
3) Päiväkodeissa lastentarhanopettajan toteuttama varhaiskasvatus on lapsen opinpolun alku. Lapsella tulee olla subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuksessa tarkastellaan lasta, hänen perustarpeitaan, erityistarpeita sekä kasvua kokonaisvaltaisesti huomioiden myös lapsen perhe. Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän tarpeensa on osa varhaiskasvatusta. Päivähoito tarkoittaa sitä, että lapsen perustarpeista pidetään huolta (ruokailu, ulkoilu, lepo ja leikki). Se on myös palvelu vanhemmille, jolla mahdollistetaan työssäkäynti.
4) Ammattiyhdistystoiminta ja liittoon kuuluminen sekä palkkataso ovat erittäin tärkeitä asioita. Tämä on kuitenkin asia joka ei kuulu poliittisille päättäjille.
5) Tarkoitetaanko tällä erityisopettajaa, erityisryhmää tai muuta rakenteellista tukitoimea, vai S2-lastentarhanopettajien riittävyyttä ja esiopetuksessa annettavaa valmistavaa opetusta? Tähän on hankala vastata ilman täsmennystä.
Helsingissä laaditaan jokaiselle lapselle varhaiskasvatuksen suunnitelma, lapsen vasu. Suunnitelmaan sisältyy kaksikielisyyden suunnitelma. On tärkeää, että suunnitelmaa päivitetään riittävän usein.
6) Helsingissä pyritään ensisijaisesti järjestämään päivähoito lähipalveluna. Kunnallisella puolella pitää olla tarpeeksi paikkoja tarjolla tämän mahdollistamiseksi. Varhaiskasvatuksen talousarvio tulee laatia todellisen lapsimäärän kasvuennusteen mukaisesti. Yksityisen varhaiskasvatuksen tehtävä on täydentää laadukasta kunnallista varhaiskasvatusta.
7) Kyllä!
RKP:
1) Yhdymme MLL:n sanoihin:
"Laadukas varhaiskasvatus tukee lapsen kasvua ja kehitystä ja kaventaa
lasten hyvinvointi- ja terveyseroja. Varhaiskasvatuksella edistetään lapsen
kognitiivisia, motorisia, emotionaalisia ja sosiaalisia valmiuksia. Varhaiskasvatuksella
on tärkeä tehtävä oppimisvalmiuksien kehittämisessä, syrjäytymisen ehkäisyssä
ja maahanmuuttajataustaisten lasten kotoutumisessa".
Laadukas varhaiskasvatus panostaa myös lapsen kielelliseen kehittykseen ja
ottaa perheen erityistarpeet huomioon.
2) Pyrimme puolueena siihen, että lastentarhanopettajan koulutusta
lisätään. RKP on edesauttanut että ruotsinkielistä lastentarhaopeetajan
kuolutusta annetaan Helsingin yliopistossa. Tämä lisää merkitsevästi
ruotsinkielisten lastentarhanopettjien saattavuutta myös pääkaupunkiseudulla.
Kaupungin kasvaessa ja lasten määrän lisääntyessä tarvitsemme myös lisää
lastentarhanopettajan koulutuspaikkoja Helsingissä.
3) Päiväkotien ensijainen tehtävä on taata lapsille laadukasta
varhaiskasvatusta.
Varhaiskasvatus on osa lapsen oppimispolkua, Päivähoito on ainoastaan
varhaiskasvatuksen muodoista, Myös leikkipuistitoimintaa, avoin päiväkoti ja
perhepäivähoitoa on osa varhaiskasvtusta.
4) olisi luontevaa että lastentarhanopettajat siirtyisivät OVTES:een
5) Lapsen tarvitsema tuki on yksilökohtaista ja on tärkeätä että tuki
mitoitetaan lasta huomioon ottaen. S2 lapset tarvitsevat tukea sekä om
äidinkielen kehitykseen että suomen taikka ruotsinkielen oppimiseen. Lapsen
kehityksen kannalta on hyvin tärkeätä että lapsen äidinkieltäkin tuetaan.
Ruotsinkielisellä puolella on kaksi lastentarhanopettajaa jotka tukevat muita
opettajia kieliasioissa. Tukea S2-lapsille tulisi lisätä.
6) Jos kunnalla ei ole mahdollisuutta omasta takaa järjestää kunnallista
päivähoito kunnan tulisi vastaavissa tilanteissa joko järjestää hoidon
maksusitomuksella ja ostosopimuksella.
7) KYLLÄ
SKP:
1) Laadukas varhaiskasvatus on jokaiselle lapselle kuuluva oikeus. Sillä on tärkeä merkitys lapsen opinpolulle, yhdenvertaisille mahdollisuuksille ja sosiaaliselle kehitykselle.
2) On käytävä opetusministeriön ja yliopiston kanssa neuvotteluja lastentarhanopettajien koulutuksen lisäämiseksi. Lisäksi on parannettava lastentarhanopettajien palkkausta ja työoloja, mikä lisää alan vetovoimaisuutta.
3) Päiväkotien ensisijainen tehtävä on varhaiskasvatus. Päiväkotien tehtäviin kuuluu myös sosiaalisia ja terveydenhoidon ennaltaehkäiseviä tehtäviä. Lisäksi päiväkodeilla on merkitystä asuinalueiden yhteisöllisyyden kehittymiselle.
4) SKP tai valtuustoryhmämme ei ole ottanut kantaa siihen, kumman TES:n alaisuuteen lastentarhanopettajien on syytä kuulua. Se on tietysti ennen muuta työntekijöiden itse ratkaistava. Nykyinen palkkataso alalla on liian matala. Sen nostaminen on yhteinen haaste alan ammattijärjestöille ja kunnallisille päättäjille.
5) Ei riitä. Kyse ei ole kuitenkaan vain erillisestä tuesta, jota tarvitaan, vaan koko päiväkodin toimintaan liittyvästä kommunikaatiosta ja kielen oppimisesta ensisijassa osana lapsen toimintaa ja vuorovaikutusta. Tämä korostaa sitä, että päiväkodeissa on turvattava riittävä määrä lastentarhanopettajia niin, että lapsiryhmät eivät ole liian suuria.
6) Kunnan omana toimintana järjestetyn varhaiskasvatuksen riittävät voimavarat, tilat, koulutetut lastentarhanopettajat ja päiväkotien järjestäminen ainakin kaupunkimaisilla alueilla lähipalveluna, kävelyetäisyydellä.
7) Kyllä.
1) Laadukas varhaiskasvatus on jokaiselle lapselle kuuluva oikeus. Sillä on tärkeä merkitys lapsen opinpolulle, yhdenvertaisille mahdollisuuksille ja sosiaaliselle kehitykselle.
2) On käytävä opetusministeriön ja yliopiston kanssa neuvotteluja lastentarhanopettajien koulutuksen lisäämiseksi. Lisäksi on parannettava lastentarhanopettajien palkkausta ja työoloja, mikä lisää alan vetovoimaisuutta.
3) Päiväkotien ensisijainen tehtävä on varhaiskasvatus. Päiväkotien tehtäviin kuuluu myös sosiaalisia ja terveydenhoidon ennaltaehkäiseviä tehtäviä. Lisäksi päiväkodeilla on merkitystä asuinalueiden yhteisöllisyyden kehittymiselle.
4) SKP tai valtuustoryhmämme ei ole ottanut kantaa siihen, kumman TES:n alaisuuteen lastentarhanopettajien on syytä kuulua. Se on tietysti ennen muuta työntekijöiden itse ratkaistava. Nykyinen palkkataso alalla on liian matala. Sen nostaminen on yhteinen haaste alan ammattijärjestöille ja kunnallisille päättäjille.
5) Ei riitä. Kyse ei ole kuitenkaan vain erillisestä tuesta, jota tarvitaan, vaan koko päiväkodin toimintaan liittyvästä kommunikaatiosta ja kielen oppimisesta ensisijassa osana lapsen toimintaa ja vuorovaikutusta. Tämä korostaa sitä, että päiväkodeissa on turvattava riittävä määrä lastentarhanopettajia niin, että lapsiryhmät eivät ole liian suuria.
6) Kunnan omana toimintana järjestetyn varhaiskasvatuksen riittävät voimavarat, tilat, koulutetut lastentarhanopettajat ja päiväkotien järjestäminen ainakin kaupunkimaisilla alueilla lähipalveluna, kävelyetäisyydellä.
7) Kyllä.
VASEMMISTOLIITTO:
1)
Laadukkaassa varhaiskasvatuksessa tuetaan lapsen oppimista ja huomioidaan hänen
yksilölliset tarpeensa. Varhaiskasvatuksessa tärkeintä on kehittää lapsen
oppimisen valmiuksia ja uteliasta suhtautumista ympäristöön, ei niinkään
opettaa kaikille tiettyjä ennalta määrättyjä taitoja. Laadukas varhaiskasvatus
auttaa myös silloin, jos lapsella on enemmän tarvetta tukeen kasvussaan.
Laadukas varhaiskasvatus edellyttää, että lastentarhanopettajilla on
mahdollisuus tehdä pitkäjänteistä ja suunnitelmallista pedagogista työtä ja
että päiväkodin olosuhteet ovat kunnossa: ryhmäkoot ovat tarpeeksi pieniä,
tilat tukevat pedagogiikkaa ja henkilöstön pysyvyyttä tuetaan.
Laadukkaan
varhaiskasvatuksen merkitys on suuri: se tukee lasta hänen kasvussaan,
oppimisessaan ja kehityksessään. Samalla se auttaa ennaltaehkäisemään myöhempiä
ongelmia ja on tällä tavoin myös taloudellisesti hyvin merkittävää.
Varhaiskasvatuksen laatuun liittyy kiireettömyyden tuntu eli mahdollisuus
kasvaa lapsuuden rauhassa. Tämä kantaa pitkälle myös peruskoulussa.
2)Lastentarhanopettajien
palkkausta tulisi pitkällä aikavälillä korottaa. Lisäksi työn olosuhteita tulisi
kehittää pienentämällä ryhmäkokoja, luopumalla liian tiukasta tilanormista ja
palkkaamalla enemmän vakituista sijaishenkilökuntaa. Vakisijaisia tulisi olla
ainakin 50% kaikista sijaisista.
Edulliset
työsuhdeasunnot, ilman määräaikaisuutta, tarvitaan takaisin. Tämä helpottaisi
Helsingissä asumista.
3)
Päiväkotien ensisijainen tehtävä on tukea kaikkien lasten tasa-arvoista kasvua.
Tämä edellyttää sitä, että pedagogiselle työlle annetaan mahdollisuus ja
samalla turvataan turvallinen hoito ja huolenpito. Päivähoidon kokonaisuuteen
kuuluvat tilat, toiminta ja kaikki lasten kohtaamat aikuiset
päiväkotiapulaisista lähtien, joilla kaikilla on tärkeä paikkansa.
Varhaiskasvatus on yläkäsite, jonka alle päivähoito kuuluu, ja jolla
tarkoitetaan lasten suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen
ja hoidon kokonaisuutta. Samalla varhaiskasvatuksella tarkoitetaan usein
päivähoidon kontekstissa toteutettavaa pedagogista toimintaa. Varhaiskasvatuksen
ydin on "educare" ja juuri se on lapsen oikeus.
4)
Yliopistokoulutettujen maistereiden peruspalkka voisi hyvin olla sama kuin
saman tason koulutuksen saaneiden luokanopettajien OVTES:n mukaan. Alalle
riittävä alkupalkkataso Helsingissä olisi noin 3000 euroa/kk.
5) Monissa
Helsingin päiväkodeissa tarjotaan hienoa tukea lapsille, jotka puhuvat suomea
toisena kielenään. Samalla on päiväkoteja, joissa tuen tarve on niin suuri,
että henkilökunnan on vaikea saada tuettua kaikkia lapsia riittävästi. Positiivisen
diskriminaation määrärahoja tarvitaan, jotta niitä voidaan kohdentaa
päiväkoteihin, joissa on paljon tuen tarvetta ja palkata sinne lisää
lastentarhanopettajia.
6)
Vasemmisto näkee, että yksityisen päivähoidon lisäämiseen pyrkivä politiikka on
ongelmallista juuri siksi, että se eriarvoistaa päivähoitoa ja lapsia.
Helsingissä näkyy, kuinka yksityisen hoidon tuen ja toisaalta kotihoidon tuen
käyttö on alueellisesti keskittynyttä ja yksityisen hoidon tuen käyttö korostuu
juuri niillä alueilla, joilla on vähemmän sosiaalisia tai taloudellisia
ongelmia. Samalla erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia ei ole yksityisen
hoidon piirissä juuri ollenkaan. Paikallisesti Helsingin tulee taata riittävä
määrä kunnallisia päivähoitopaikkoja panostamalla henkilökunnan hyvinvointiin
ja rekrytointiin ja luopumalla päivähoidon tiukasta tilanormista, jolloin
sopivien päiväkotitilojen löytäminen eri kaupunginosista helpottuisi.
Emme halua
lasten luokkayhteiskuntaa. Yksityisessä hoidossa voidaan valita lapset ja
enemmän tarvitsevat voidaan myös erottaa. Emme kannata palvelusetelimallia,
sillä ylimenevän asiakasmaksun suuruutta ei voi kunta säädellä. Jolloin se
käytännössä yleensä nousee vastaavasti, kun palvelusetelin arvo nousee. Näin se
rajaa pienempituloiset ulos, mikä on ilmeisesti tarkoituskin.
7) (tyhjä)
KD:
1) Ensiksikin laadukas varhaiskasvatus on turvallista. Lasta arvostetaan
yksilönä ja häntä opetetaan kunnioittamaan niin vanhempia kuin toisia ryhmän
jäseniä. Arempia ryhmän jäseniä rohkaistaan. Laadukas varhaiskasvatus antaa
poikien olla poikia ja tyttöjen tyttöjä. Tätä luonnollista eroa kunnioitetaan
eikä sitä pyritä häivyttämään.
Laadukas varhaiskasvatus vahvistaa lasten luonnollista uteliaisuutta ja
oppimishalua. Työntekijöiden motivaatio ja tilojen kunto ovat myös tärkeitä.
2) Kun on pula tarvittavasta työvoimasta, niin silloin on syytä
tarkastella, koulutetaanko tarpeeksi ja onko palkka riittävä.
3) Päiväkotien ensisijainen tehtävä on pitää lapsista huolta ja antaa
heille hyvät edellytykset kasvaa toiset huomioonottavaksi uteliaaksi oppijaksi.
Päivähoito tarkoittaa enemmän huolenpitoa lapsesta, varhaiskasvatus
painottaa enemmän oppimista. Päivähoito ja varhaiskasvatus liittyvät
saumattomasti toisiinsa. Mitä pienempiä lapset ovat, sitä enemmän painottuu
päivähoito ja mitä isompia lapset ovat, sitä enemmän painottuu varhaiskasvatus.
4) Haaste on siinä, että mitä pienempien lasten varhaiskasvatuksesta on
kysymys, sitä enemmän vaaka kallistuu KVTES:n puolelle ja mitä vanhemmista
lapsista, sitä enemmän OVTES:n puolelle.
Alalle riittävä palkkataso on se, jolla saadaan riittävän paljon päteviä
työntekijöitä, kun koulutuspaikkoja on riittävästi tarjolla. Nykytilanne
viittaa siihen, että palkkoja pitäisi jonkin verran tarkistaa ylöspäin.
5) Tukea ei vaikuta olevan riittävästi. Riittävän suomen kielen
omaksumiseen tulee auttaa niitä vieraskielisiä perheitä, jotka haluavat jäädä
osaksi suomalaista yhteiskuntaa.
6) Pitämällä huolta, että päivähoitopaikkoja on kullakin alueella
riittävästi tarjolla.
7) Ei. Pysyvästi emme pidä perusteltuna näitä luvata, mutta tulevalla
vaalikaudella emme näe tarvetta kasvattaa päiväkotien ryhmäkokoja tai rajata
subjektiivista päivähoito-oikeutta.
VIHREÄT:
1) Laadukkuus merkitsee lasten hyvinvointia, kasvua ja kehitystä edistävää
varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatus on osa elinikäistä oppimista ja sillä on
vaikutusta koko myöhempään koulupolkuun ja oppimiseen. Laadukas varhaiskasvatus
vähentää syrjäytymisriskiä.
2) Asuntopulaan vastaamalla, jotta asumisen hintaa voidaan kohtuullistaa.
Keski- ja pienpalkkaisille on rakennettava riittävästi asuntoja myös
Helsingistä - yhtenä keinona on työsuhdeasuntojen lisääminen. Lisäksi Helsingin
on työnantajana kyettävä maksamaan työntekijöilleen riittävää korvausta.
Helsingin on oltava myös muuten kannustava ja vastuullinen työnantaja. Työn
mielekkyyteen on kiinnitettävä huomiota ja meidän mielestämme päiväkodeille,
työyhteisöille ja aktiivisille kaupunkilaisille on saatava riittävästi
päätösvaltaa. Osa lastentarhanopettajista hakeutuu muihin töihin ja tähän on
etsittävä syitä. Yhtenä keinona ovat mentoroinnit vastavalmistuneille
lastentarhanopettajille, jotka on jo käynnistetty.
3) Päiväkotien ensisijainen tehtävä on kasvatus ja lasten hyvä hoito. Yhtä
tärkeää on, että ne ovat helsinkiläisten lasten yhteisöjä. Lasten näkökulmasta
erottelu varhaiskasvatukseen ja päivähoitoon on keinotekoinen, mutta toiminnan
suunnittelun näkökulmasta, työyhteisön roolien ym. näkökulmasta sillä on
merkitystä. Tärkeitä asioita vihreille ovat mm:
subjetiivinen päivähoito-oikeus
Ryhmäkokoa ei pidä kasvattaa, pikemminkin Helsingissä pienentää
Erityisen tuen ja riittävän rahoituksen takaaminen pd-alueille
ilmainen varhaiskasvatus
- Vihreät halusivat alunperin jo 10 v sitten
varhaiskasvatuksen opetusviraston alaisuuteen, mutta silloin se ei onnistunut,
koska Kokoomus ei päästänyt asiaa eteenpäin. Onneksi uuden toimialauudistuksen
myötä näin tapahtuu kaupungin tasolla ja varhaiskasvatus siirtyy saman viraston
alle.
4) Lastentarhanopettajilla on yliopistokoulutus ja vaativa työ mutta
palkkataso hyvin alhainen verrattuna moneen muuhun ammattiryhmään verrattuna.
Työehtosopimuksista ei päätetä poliittisesti, mutta Vihreät on kannattanut
varhaiskasvatuksen siirtoa osaksi opetus- ja sivistystoimea ja sikäli
opettajien työehtosopimus voisi olla luonteva.
5) Ei,
lisäpanostuksia S2-opetukseen sekä laajemmin positiivisiseen diskriminaatioon
alueellisesti tarvitaan merkittävästi lisää. Kielivalmiuksiin kannattaa
panostaa nykyistä paljon enemmän ennen kouluikää. Tämä koskee kaikkien lasten
kielen oppimisen tukemista, myös erityistä tukea tarvitsevien
kantasuomalaisten.
6)
Helsingissä ongelma on erityisesti se, että lapsia on monella alueella joka
vuosi arvioitua enemmän. Tätä on parannettu systemaattisesti ja vihreiden
johdolla kehitetty mm. hoidossa olevien lasten määrän ja väestöennusteiden
arviointia. Ennen kaikkea päiväkotipaikkoja
tarvitaan kuitenkin reippaasti lisää, jotta jokainen lapsi pääsee päivähoitoon.
Olemme ehdottaneet, että Helsingin pitäisi taata perheille, ettei
päivähoitomatka saa olla liian. Se ohjaisi päivähoitopaikkojen lisäämistä
ennenkaikkea kaupunginosiin, mihin päivähoitopaikoista on suuri pula. Lapsille
päiväkoti on yhteisö, jossa saadaan kavereita ja siirrytään kouluun.
7) KYLLÄ
KOKOOMUS:
1) Korkeasti koulutettu ja osaava henkilökunta on keskeinen laatutekijä. On
tärkeää, että varhaiskasvatuksessa on riittävä määrä aikuisia. Laadukkaan
varhaiskasvatuksen merkitystä lasten kasvulle ei voi liikaa korostaa, siellä
luodaan edellytykset myöhemmälle oppimiselle. Laadukas varhaiskasvatus tukee
lasten kasvua ja kehitystä ja se on tutkitusti yksi parhaita keinoja vähentää
eriarvoistumiskehitystä. Suomessa on verrattain matala osallistumisaste
varhaiskasvatukseen ja tätä on tärkeä nostaa. Haluamme korostaa myös vanhempien
ja ammattilaisten yhteistyötä.
2) Tärkeä on varmistaa riittävät koulutusmäärät. Lisäksi pitää pitää kiinni hyvästä työympäristöstä, esimerkiksi siitä, että ryhmäkoot eivät kasva ja että sijaisia on riittävästi. Helsingin pitää olla houkutteleva työnantaja.
3) Suomalaisen ajattelun mukaan varhaiskasvatuksessa nämä kaksi elementtiä kietoutuvat toisiinsa tavalla, jota ei voi erottaa. Tämä on ns. Educare -malli, joka on saanut paljon kehuja kansainvälisesti. Lapsi otetaan kokonaisvaltaisena persoona vastaan, joka tarvitsee sekä hoivaa että pedagogista varhaiskasvatusta. Haluamme korostaa kaikkien lasten oikeutta pedagogisesti korkeatasoiseen varhaiskasvatukseen.
4) Tämä on työmarkkinaosapuolten välinen asia. Olemme iloisia siitä, että varhaiskasvatus siirtyy Helsingin organisaatiouudistuksen myötä samalle toimialalle opetuksen kanssa. Näin korostuu varhaiskasvatuksen rooli tärkeänä osana koko koulutuspolkua.
5) Maahanmuuttajaväestön määrän kasvaessa tätä on arvioitava tarkkaan. Varhaiskasvatuksessa luodaan pohja kaikelle oppimiselle ja kotoutumisen kannalta suomen/ruotsin oppiminen aivan olennaista. Jos nykyinen tuki osoittautuu riittämättömäksi, pitää tukea lisätä.
6) Sujuvaa kaupunkiarkea ei ole se, että päivähoitopaikka on toisella puolella kaupunkia. Siksi tarvitaan myös yksityisten ja järjestöjen järjestämää varhaiskasvatusta, mitä
Helsingissä on varsin vähän verrattuna muihin suuriin kaupunkeihin. Monesti yksityinen voi olla tosiaan reippaasti kalliimpi vaihtoehto, eikä etenkään useampilapsisissa perheissä mikään todellinen vaihtoehto. Siksi olemme ehdottaneet varhaiskasvatukseen palveluseteliä, jolloin yksityisen hoidon hintaa saataisiin lähelle kunnallisen. Helsingissä meillä on myös käytössä 40 euron sisaralennus, joka olisi hyvä saada myös yksityiseen hoitoon.
7) Kyllä
2) Tärkeä on varmistaa riittävät koulutusmäärät. Lisäksi pitää pitää kiinni hyvästä työympäristöstä, esimerkiksi siitä, että ryhmäkoot eivät kasva ja että sijaisia on riittävästi. Helsingin pitää olla houkutteleva työnantaja.
3) Suomalaisen ajattelun mukaan varhaiskasvatuksessa nämä kaksi elementtiä kietoutuvat toisiinsa tavalla, jota ei voi erottaa. Tämä on ns. Educare -malli, joka on saanut paljon kehuja kansainvälisesti. Lapsi otetaan kokonaisvaltaisena persoona vastaan, joka tarvitsee sekä hoivaa että pedagogista varhaiskasvatusta. Haluamme korostaa kaikkien lasten oikeutta pedagogisesti korkeatasoiseen varhaiskasvatukseen.
4) Tämä on työmarkkinaosapuolten välinen asia. Olemme iloisia siitä, että varhaiskasvatus siirtyy Helsingin organisaatiouudistuksen myötä samalle toimialalle opetuksen kanssa. Näin korostuu varhaiskasvatuksen rooli tärkeänä osana koko koulutuspolkua.
5) Maahanmuuttajaväestön määrän kasvaessa tätä on arvioitava tarkkaan. Varhaiskasvatuksessa luodaan pohja kaikelle oppimiselle ja kotoutumisen kannalta suomen/ruotsin oppiminen aivan olennaista. Jos nykyinen tuki osoittautuu riittämättömäksi, pitää tukea lisätä.
6) Sujuvaa kaupunkiarkea ei ole se, että päivähoitopaikka on toisella puolella kaupunkia. Siksi tarvitaan myös yksityisten ja järjestöjen järjestämää varhaiskasvatusta, mitä
Helsingissä on varsin vähän verrattuna muihin suuriin kaupunkeihin. Monesti yksityinen voi olla tosiaan reippaasti kalliimpi vaihtoehto, eikä etenkään useampilapsisissa perheissä mikään todellinen vaihtoehto. Siksi olemme ehdottaneet varhaiskasvatukseen palveluseteliä, jolloin yksityisen hoidon hintaa saataisiin lähelle kunnallisen. Helsingissä meillä on myös käytössä 40 euron sisaralennus, joka olisi hyvä saada myös yksityiseen hoitoon.
7) Kyllä
Kysymykset: Ebe ry:n jäsenistö
Teksti: Aleksi Vehmassalo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti